Kommende

- 13. november 2024

Det sidste års arrangementer

15. november 2023 - medlemsmøde

Mødet afholdes i Glassalen på Nationalmuseet, Prinsens Palæ, Ny Vestergade 10, 1471 København K.

Københavns Advokatforening sætter i 2023 fokus på borgeres og virksomheders rettigheder under hovedtemaet "Retssikkerhed?". Medlemsmødet den 15. november 2023 bliver det tredje af tre arrangementer, og emnet for arrangementet vil være:

”Berammelsestider”
Formatet for det faglige indslag bliver en paneldebat mellem Christian Lundblad (retspræsident ved Retten på Frederiksberg), advokat Kåre Pihlmann (formand for Landsforeningen for Forsvarsadvokater) og advokat Nikolaj Linneballe (formand for Advokatrådets procesretsudvalg), som vil blive orkestreret af professor Frederik Waage (Syddansk Universitet) som ordstyrer. Under paneldebatten vil vi tage udgangspunkt i en række aktuelle eksempler på sagsbehandlingstiden ved de danske domstole og inddrage Rørdam-udvalgets rapport samt dele af EU-kommissionens årsrapport om retsstats-situationen. Der vil naturligvis også være tid og lejlighed til selv at stille spørgsmål til paneldeltagerne.

Efter det faglige program vil der være kanapéer og lette anretninger.

24. oktober 2023

Bio aften i Gentofte Kino. Vi viser Saint Omer, som har fået denne omtale:

Den nuancerede og kuldegysningsfremkaldende franske film ’Saint Omer’ er instrueret af Alice Diop. I 2016 blev senegalesiske Fabienne Kabou stillet for retten i virkelighedens Frankrig, anklaget for at have taget sin godt et år gamle datters liv. I ‘Saint Omer’ genfortolker Alice Diop retssagen som fiktion gennem blikket på forfatteren og underviseren Rama (Kayije Kagame), der rejser til byen Saint Omer for at overvære retssagen mod Laurence Coly (Guslagie Malanda) i håbet om at indsamle materiale til en ny bog.

Filmen er et stærkt og nuancerer retsalsdrama, der intimt og troværdigt viser retssystemets styrker og mangler.

Traileren er her: https://youtu.be/T_eKyOWil7o

20. september 2023 - generalforsamling

Generalforsamling og fagligt indlæg afholdt i Moltkes Palæ.

16. juni 2023 - fredagsbar

Københavns Advokatforening og Advokatfuldmægtigforeningen i København afholdt fredagsbar hos Bruun & Hjejle med DJ, drinks, øl, vin, snacks og tapas.

26. april 2023 – medlemsmøde – ”Retssikkerheden bag en lukket proces”.

Foredrag af Lars Findsen, som blandt andet er tidligere chef for FE og PET. Lars Findsen blev som hjemsendt chef for Forsvarets Efterretningstjeneste anholdt, sigtet og er nu ligesom tidligere forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen tiltalt for landsforræderi.

Lars Findsen beretter med udgangspunkt i sin bog “Spionchefen - erindringer fra celle 18” om sine personlige erfaringer og oplevelser med at være midtpunkt i en i Danmark hidtil uhørt lukket proces. Med afsæt heri kommer Lars Findsen også rundt om sit mangeårige arbejdsliv på og omkring Slotsholmen og de ledelses- og værdimæssige spørgsmål, som han er optaget af og som blandt andet FE-sagen rejser.

1. februar 2023, medlemsmøde -"Bør der skrues op for retssikkerheden?"

Emnet for dette medlemsmøde er "Bør der skrues op for retssikkerheden?", hvor der sættes fokus på borgere og virksomheders retssikkerhed i en paneldebat. Panelet vil bestå af Eva Smith (Professor emerita, Det Juridiske Fakultet, KU), Ditlev Tamm (Professor emeritus, Det Juridiske Fakultet, KU) og Lasse Lund Madsen (ph.d. og professor, Juridisk Institut, AU) og vil blive orkestreret af DR's retskorrespondent Trine Maria Ilsøe som ordstyrer. Paneldebatten vil tage udgangspunkt i en række aktuelle sager, herunder eksempler på hastelovgivning under COVID-19 pandemien, FE-sagen og sagsbehandlingstiden ved de danske domstole.